Adviesgesprek aanvragen? 0416 - 344 944
Kunnen wij je helpen?
Nieuwbouw

Hoe is de woningmarkt veranderd?

Hoe is de woningmarkt veranderd?
Gepubliceerd op 08 augustus 2022

Deze maand viert onze Commercieel directeur Nick Fitters zijn 12,5 jaar jubileum. Als je zoveel jaren in de makelaardij werkt, heb je een aantal grote veranderingen meegemaakt. Niet alleen de woningmarkt verandert, maar ook
de kopers, onze verkoopprocessen en de manier waarop we huizen onder de aandacht brengen. Zo’n jubileum is een goede reden om ook eens terug te kijken. De 5 grootste veranderingen die Staete in meer dan 22 jaar meemaakte? 

1. Digitale media

Vroeger, toen we ons fotorolletje nog lieten ontwikkelen en de foto’s met Pritt in de getypte  brochures plakte. Dit maakte plaats voor de digitale media. Maar zou onze eigen papieren krantje, de ‘Staete in Vogelvlucht’ dan ook plaats moeten maken voor de digitale media? Als modern makelaarskantoor gaat Staete continu met de tijd mee maar koesteren we ook vooral dingen die hun waarde bewezen hebben. Onze eigen krant heeft een belangrijke plek in de Staete geschiedenis. Huis aan huis in ons hele werkgebied, een unieke verkooptool voor onze verkopers. Nog steeds gebruiken we papieren media. Gaat jouw huis bij ons in de verkoop? Dan kan de buurt een mooie flyer verwachten om jouw woning nog eens extra onder de aandacht te brengen. Misschien heb je onze flyers al (meer) dan eens op je deurmat ontvangen?

2. De rol van de makelaar

Bouwkunde, economie, taxatieleer, recht, onderhandelen… Het zijn zomaar wat disciplines die een makelaar onder de knie moet hebben. En het worden er alleen maar meer. Zo werd er 22 jaar geleden niet van een makelaar verwacht dat hij verstand had van (online) marketing. Maakt hij zelf de foto’s. Bestond zoiets als AVG of WWFT regelgeving niet. De grootste wijziging bij Staete in 22 jaar tijd is dan ook dat de makelaar niet meer alles alleen doet maar samenwerkt met specialisten. Bij Staete hebben we financieel adviseurs, taxateurs, marketing- en juridisch specialisten samengebracht en toegevoegd aan het makelaarsteam. Door al deze kennis bij elkaar te brengen bereikt de (online) marketing specialist de juiste doelgroep voor ieder huis, kan de makelaar zich focussen op de bezichtigingen en onderhandelingen en zorgen de juridisch specialisten ervoor dat de koper over de juiste informatie beschikt en de mondeling gemaakte afspraken kloppend in de koopakte terechtkomen. Zo heb je alles onder 1 dak, nog steeds met 1 aanspreekpunt en toch profiteer je van de kennis van 30 woonspecialisten in alle disciplines.

3. Verkoopproces

De gemiddelde tijd om een woning te verkopen is alleen al in de afgelopen 5 jaar gedaald van meer dan 3 maanden naar ca. 3 weken. Alle fasen binnen een verkoopproces volgen zich hierdoor in een razend tempo op. Om dit proces hedendaags zo efficiënt mogelijk te maken heeft Staete een digitaal klantendossier ontwikkeld. Dit heeft het enorm eenvoudig gemaakt om documenten aan te leveren die nodig zijn bij de verkoop. Maar het is ook bedoeld om elkaar goed op de hoogte te houden. Voorheen draaide het kopieerapparaat overuren en werd alles met de balpen ingevuld. Nu is vrijwel het volledige proces vanachter de computer en op de smartphone op de voet te volgen.

4. Dynamiek van de makelaardij

De dynamiek in de makelaardij is veranderd, en blijft nog steeds veranderen. Zo’n 22 jaar geleden kwamen alle opdrachtgevers binnen openingstijden naar kantoor of stuurden ze een brief per post. Tegenwoordig is Staete bereikbaar op de momenten waarop het in ieders drukke leven past, via het kanaal wat past bij je individuele behoefte. Dus dat kan zijn via Whatsapp, juist liever per e-mail, telefonisch, videobellen of ‘ouderwets’ op kantoor of bij je thuis. Staete is 6 dagen per week bereikbaar en vaak tot 20:00 uur ‘s avonds. Wat niet veranderd is, is dat we persoonlijke aandacht en contact belangrijk vinden, maar vooral ook heel leuk. Ondank dat er meer dan 30 woonspecialisten werken bij Staete heeft iedere opdrachtgever dan ook altijd contact met zijn/haar eigen makelaar én persoonlijk adviseur. Op die momenten dat de makelaar in afspraak zit (zoals bezichtigingen) helpt de persoonlijk adviseur je verder.

5. Ons werkgebied

Staete is begonnen met één kantoor in Waalwijk. Omdat het werkgebied van Staete als een olievlek groeide werden er vestigingen geopend in omliggende gemeenten. Juist omdat lokale aanwezigheid en betrokkenheid zo belangrijk is voor iedereen bij Staete. Ondanks dat we inmiddels behoren tot de grootste makelaarskantoren van Nederland zijn we lokaal aanwezig op 6 locaties in Noord-Brabant. Bij elkaar hebben we een mega netwerk, een enorm team van woonspecialisten met antwoorden op al jouw woonvragen, een krachtige eigen marketingafdeling die jouw huis het best weet te promoten. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Er is veel veranderd in 22 jaar tijd. En waar het ooit mee begon is de ambitie om verder te gaan waar andere stoppen, een stapje extra zetten en onze dienstverlening naar een hoger niveau tillen. Die drive, die energie en die passie is in 22 jaar niet verloren gegaan maar sterker aanwezig dan ooit.  

Meer weten?

Nick Fitters

Nick Fitters

Mail mij
Cookie policy

Staete gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat u relevante advertenties te zien krijgt. Als u meer wilt weten over deze cookies ga dan naar Staete.nl/cookie-policy. Bij akkoord op deze cookie policy geeft u Staete toestemming voor het gebruik van optimale cookies op onze websites. Klik op “Instellingen aanpassen” om uw voorkeuren te wijzigen.

Cookies accepteren Instellingen aanpassen